سوپاپ pcv و کار برد آن

سوپاپ پی سی وی

سوپاپ pcv و کار برد آن

سوپاپ pcv و کار برد آن

گاهی اتفاق می‌افتد که عملکرد یک عضو به‌ظاهر ساده یا بی‌اهمیت، تأثیر زیادی روی یک فرایند مهم دارد.

سوپاپ PCV را نیز می‌توان در این گروه قرار داد.

سوپاپ PCV عضوی به‌ظاهر معمولی و در دسترس است که تأثیر فراوان روی عملکرد موتور دارد.

در واقع سوپاپ PCV نقش مهمی را در حفظ مسائل زیست‌محیطی بر عهده دارد و خرابی آن علاوه بر ایجاد مسائل زیست‌محیطی باعث صدمه دیدن موتور نیز می‌شود.

آشنایی با فرمان ، تعلیق و کمک ها هرینگتون

عملکرد موتور و تهویه کارتل

قبل از اینکه به نحوه کار سوپاپ PCV پرداخته شود ضروری است در مورد یک وضعیت در موتور توضیحاتی داده شود.

بر اساس عملکرد موتور چهار زمانه در کورس‌های مختلف کاری، 2 بار به سمت بالا (کورس تراکم و تخلیه) و 2 بار به سمت پایین (کورس مکش و احتراق) حرکت می‌کند.

بخش زیرین پیستون تحت عنوان محفظه کارتل شناخته می‌شود.

آشنایی با هرزگرد و بلبرینگ ها هرینگتون

وظیفه و انواع PCV

همانطور که از نام قطعه مشخص است. وظیفه آن کنترل مجرای تهویه کارتل است.

در واقع در ساده‌ترین حالت سوپاپ PCV را می‌توان نوعی اوریفیس (مجرای کنترل) در نظر گرفت.

سوپاپ PCV از نوع اوریفیس ثابت
سوپاپ PCV از نوع ارویفیس متغیر
سوپاپ PCV از نوع مجزا کننده

سوپاپ پی سی وی
سوپاپ پی سی وی

عملکرد سوپاپ PCV

عملکرد سوپاپ PCV در 3 زمان نسبت به سایر زمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند بنابراین وضعیت سوپاپ در این سه حالت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1– در حالت دور متوسط و تمام بار:

در این حالت میزان خلأ نسبی در مانیفولد نسبت به حالت استارت و دور آرام کاهش‌یافته است در این حالت فنر کنترل‌کننده سوپاپ را کمی به سمت پایین فشار می‌دهد و مجرای اوریفیس کمی بازتر می‌شود.

در نتیجه مقدار بیشتری از گازهای زیر در سوپاپ می‌تواند به سمت مانیفولد هوا هدایت شود.

2– حالت دور درجا (و استارت زدن):

در این حالت به دلیل بسته بودن دریچه گاز خلأ نسبی بالایی بعد از دریچه گاز و به سمت موتور وجود دارد.

خلأ نسبی سبب حرکت سوپاپ شده مجرای اورفیس را در شرایط بسیار باریک قرار می‌دهد.

تقریباً در این وضعیت مقداری کمی از هوای بالای درپوش سوپاپ به سمت مانیفولد هوا راه پیدا می‌کند.

بخشی کمی از Blowby که به بالای سر سیلندر راه پیدا کرده است از طریق این مجرا باریک به مانیفولد هوا وارد می‌شود.

آشنایی با پلوس و جلوبندی هرینگتون

3- در حالت Backfire :

اگر به هر دلیلی مانند تایمینگ نامناسب سوپاپ، سوخت نامناسب، تایمینگ جرقه نامناسب یا دلایل دیگر حالت عطسه زدن در مانیفولد هوا به وجود بیاید.

افزایش ناگهانی فشار در مانیفولد هوا باعث فشرده شدن سوپاپ PCV به سمت پایین می‌شود.

در نتیجه قسمت نشیمن‌گاه سوپاپ کاملاً راه‌ بین دو بخش را مسدود می‌کند به همین دلیل backfire به سمت موتور بر نمی‌گردد.

تماس تلفنی