اجزای سیستم برق رسانی خودرو

سیستم برق خودرو

اجزای سیستم برق رسانی خودرو

اجزای سیستم برق رسانی خودرو

باطری: یکی از اجزاء اصلی سیستم برق خودرو، باتری است. تمام برق مورد نیاز خودرو، توسط باتری تامین می شود و منبع برق رسانی در خودرو است.
مدار برق خودرو : این سیستم برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شده است. مانند : مدار سیستم جرقه زنی، مدار دینام و استارت، مدار سیستم خنک کننده، مدار چراغ ها، مدار چراغ ها، مدار قفل مرکزی و دزدگیر، مدار گرمکن شیشه عقب، مدار بخاری، مدار برف پاک کن و…
دینام یا آلترناتور: دستگاهیاست که محرک آن موتور بوده و انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می نمایدکاربرد آن جهت تأمین انرژی الکتریکی دستگاههای مصرفی خودرو و شارژ باتری میباشد، در واقع دینام وضعیت باتری را در حالت پر حفظ می کند.
انژکتور: انژکتور سوخت و هوا را ترکیب می کند و به موتور تزریق می کند. کار انژکتور دقیق تر از کاربراتور می باشد.
شمع: یکی از اجزای مهم در سیستم برق خودرو، شمع است که ولتاژ قوی کویل را بصورت پرتاب جرقه درآورده و باعث انجار در اتاق احتراق می شودهمچنین وایر شمع ها جریان الکتریکی را به شمع ها می رسانند تا جرقه ایجاد شود.
کويل خودرو: كويل وظيفه تقويت ولتاژ برق باتري را برعهده دارد. جريان مستقيم ايجاد شده توسط باتري 12ولت است و ولتاژ مورد نياز براي ايجاد جرقه بين 2 الكترود شمع خودرو در حدود 7000 ولت. اين افزايش و تقويت ولتاژ توسط كويل انجام مي‌شود.
دلکو: دستگاهی است که با گرفتن انرژی از موتور، وظیفه قطع و وصل جریان مدار اولیه کویل را به عهده دارد. وظیفه دلکو، قطع و وصل مدار اولیه توسط پلاتین، تقسیم ولتاژ خروجی کویل بین شمع های موتور خودرو و تنظیم پیش جرقه متناسب برحسب دور موتور است.
کامپیوتر خودرو (ECU): در خودروهای انژکتوری برای تنظیم و کنترل مقدار سوخت مصرفی از کامپیوتر استفاده شده است. از دیگر کاربردهای کامپیوتر می‌توان به افزایش‌دهنده امنیت و امکانات رفاهی خودرو و البته عیب‌یاب پیشرفته اشاره کرد.
فیوز: یکی دیگر از اجزای فرعی سیستم برق خودرو فیوز است. در مسیر هر یک از اجزای برقی خودرو، یک یا چند فیوز تعبیه شده است. اگر در هر یک از اجزای اصلی مشکلی پیش بیاید و جریان عبوری بیش از حد مجاز باشد، فیوز می‌سوزد و جریان برق را متوقف می‌کند. به این ترتیب با قطع جریان برق، از افزایش حرارت و آسیب دیدن اجزای اصلی سیستم جلوگیری می‌شود.

آشنایی با سیستم ترمز هرینگتون

مدارهای برق خودرو

مدارهای الکتریکی خودرو شامل مدار جرقه، مدار شارژ و مدار روشنایی هستند. در ویدئوی زیر نحوه کار مدارهای الکتریکی (سیستم احتراق) توسط سیستم برق رسانی خودرو است.

1-مدار جرقه زنی

مدار جرقه از شمع، کوئل، وایر، دلکو در خودروهای کاربراتوری و کامپیوتر در خودروهای انژکتوری تشکیل شده است. کامپیوتر خودرو یا ECU بر وضعیت خودرو به صورت لحظه‌ای نظارت دارد و عملکرد آن را کنترل می‌کند. تنظیم میزان مصرف سوخت خودروهای انژکتوری هم توسط این قطعه انجام می‌شود. این قطعه با برق کار می‌کند و در صورت بروز مشکل در برق‌رسانی به آن، قسمت‌های مختلف خودرو به درستی عمل نمی‌کنند.

یکی دیگر از اجزای مهم سیستم برق خودرو که در مدار جرقه قرار دارد، شمع است. کار شمع خودرو این است که ولتاژ کویل را به جرقه تبدیل می‌کند و باعث انفجار ترکیب سوخت و هوا در اتاق احتراق می‌شود.

جریان مستقیمی که باتری تولید می‌کند، 12 ولت است و شمع برای ایجاد جرقه به برق 7000 ولت نیاز دارد. کویل در واقع یک ترانسفورماتور فشار قوی است که ولتاژ برق ذخیره کننده (باتری) را تقویت می‌کند تا شمع بتواند جرقه موردنیاز برای احتراق را تولید کند. قطع و وصل جریان مدار کویل هم توسط دلکو انجام می‌شود.

آشنایی با برف پاک کن هرینگتون

2-مدار شارژ

مدار شارژ در واقع شامل تولیدکننده (دینام یا آلترناتور) و ذخیره‌کننده برق (باتری) است.

3-مدار روشنایی

همه‌ی چراغ‌های خودرو اعم از چراغ‌های داخل اتاق و چراغ‌های بدنه (شامل چراغ‌های اصلی، مه‌شکن، چراغ ترمز، چراغ دنده‌عقب، راهنما و فلاشر) در این مدار قرار می‌گیرند. جریان موردنیاز مدار روشنایی از قبل از سوییچ تغذیه می‌شود تا حتی در صورت خاموش بودن سوییچ، راننده بتواند از سیستم روشنایی استفاده کند.

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

طرز کار سیستم برق خودرو

– خودرو برای کارکرد نیاز به برق دارد. این برق از نوع 12 ولت مستقیم (DC) است.

– برق از ترمینال مثبت به ترمینال منفی جریان پیدا می کند و و ما از جریان برق استفاده می کنیم.

– مثبت باطری از طریق جعبه تقسیم (جعبه فیوز کالسکه ای) برای مصرف کننده ها پخش می شود و یک سیم برق مثبت از طریق آن برای سوئیچ می رود.

– منفی باطری روی پوسته گیربکس پیچ است و با توجه به اینکه گیربکس به موتور پیچ است و اینها به بدنه پیچ هستند و همه فلزی هستند کل بدنه و شاسی خودرو به منفی باطری وصل هستند.اصطلاحاً بدنه خودرو برق منفی دارد.

– باطری منبع برق در زمانی است که خودرو خاموش و آلترناتور(دینام) منبع برق در زمانی که موتور روشن است هستند.

– سوئیچ خودرو یک کلید برق مکانیکی است که هر مرحله آن برق برخی بخش ها را وصل می کند و مرحله آخر که فنری است برق اتوماتیک استارت را وصل می کند.

– استارتر یک موتور برقی است که 3 پیچ اصلی دارد، اولی مستقیما ً به باطری وصل است، دومی (فیش استارت) به مرحله آخر سوئیچ که فنری است وصل است و سومی پیچ برق موتور اصلی استارت است که می چرخد.

– اتوماتیک استارت اولاً برق باطری را به موتور استارت وصل می کند ثانیاً با کشیدن دوشاخه استارت، دنده استارت را با فلایویل درگیر می کند.

– آلترناتور، ژنراتور برق خودرو است که بصورت موازی با باطری نصب شده و با روشن شدن موتور برق تولید می کند و علاوه بر تامین برق مصرفی خودرو باتری را شارژ می نماید.

– آلترناتور 2 اتصال اصلی دارد، یکی اتصال به باطری، یکی اتصال به چراغ باطری (شارژ) پشت آمپر.

آشنایی با سیستم برق و متعلقات هرینگتون

رنگ سیم ها در برق خودرو

در خودرو ها برای انکه دنبال نمودن مسیر سیم ها آسان باشد، هر گروه از سیم ها (مصرف کننده های مختلف) را با رنگ مشخص تعیین می نمایند که نقشه سیم کشی برق خودرو تقریبا اغلب کارخانجات سازنده اتومبیل آن را رعایت می نمایند:

رنگ آبی (U): این سیم بین کلید و چراغ های بزرگ جلو بکار می رود که در نور بالا با راه سفید ( ابی سفید) و نور پایین با راه قرمز ( ابی قرمز) مشخص میشود.

رنگ قرمز (R): سیم چراغ های کوچک جلو، کوچک عقب و چراغ نمره به این رنگ میباشد.

رنگ زرد (Y): سیم دینام به جعبه فیوز و سیم چراغ شارژ زرد رنگ است.

رنگ سبز (G): سیم هایی که از طریق فیوز به مدار باطری و مصرف کننده ها متصل می شوند به این رنگ می باشند.

برق اصلی راهنما ” سبز”
راهنمای سمت راست ” سبز و سفید”
راهنمای سمت چپ ” سبزو قرمز”
چراغ ترمز ” سبز و بنفش”
چراغ دنده عقب ” سبز و قهوه ای”
رنگ سفید (W): سیم متصل به کویل، چراغ روغن و چراغ های اخطار دهنده به این رنگ می باشند.

رنگ مشکی (B): برای اتصال بدنه از این رنگ سیم استفاده می شود.

تماس تلفنی