کارتر یا کارتل خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

کارتر

کارتر یا کارتل خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

کارتر یا کارتل خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

کارتر خودرو در واقع یک محفظه ایست که میل لنگ در آن قرار می گیرد و بزرگترین قطعه ایست که به شکل یک محفظه درون موتور قرار دارد. کفی کارتر خود به شکل مخزن است که روغن موتور داغ در آن جمع می شوند و این مجموعه در واقع از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی محافظت می کند. در ادامه مجموعه مطالب مربوط به قطعات خودرو این بار قصد داریم شما را با نقش کارتر در خودرو و روغن موتور آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با قطعات موتوری هرینگتون

کارتر خودرو چیست؟

کارتر یا کارتل روغن خودرو محفظه ای است که هنگامی که موتور خاموش است، روغن موتور خودرو درون آن جمع می‌شود و مهمترین وظیفه آن این است که روغن موتور را در خود نگه دارد.

داخل کارتر قطعه ای به نام اویل پمپ قرار دارد که وظیفه اش پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور است.

روغن موتور از طریق پمپ روغن و از طریق کارتر به تمام قسمت های موتور پخش می‌شود و دوباره به کارتر باز می‌گردد.

این قطعه در واقع مخزنی است که روغن در سیستم هایی که نیازمند به روغن هستند وارد آن می‌شود و پس از گردش کامل مسیر را به ترتیب قبل، برای پیمودن آغاز می‌کند.

البته چون این محفظه در پایین‌ترین قسمت پیشرانه قرار گرفته و احتمال برخورد آن با موانع موجود در جاده و ناهمواری ها زیاد است؛ برای جلوگیری از آسیب به آن و سوراخ نشدنش، پوششی را به عنوان محافظ و یا همان سینی در زیر آن نصب می کنند.

با اینکه حجم روغن در پیشرانه ها متفاوت است اما معمولا درون این محفظه بین ۴ تا ۸ لیتر روغن وجود دارد.

روغنی که از موتور به داخل کارتر برگشت می کند داغ است که پس از خنک شدن دوباره با کمک پمپ به سمت موتور روانه می‌شود.

کارتر
کارتر

جنس، ساختار و اجزای کارتر

کارتر که در پایین‌ترین بخش موتور قرار می‌گیرد، از ورقه‌های فولادی پرس شده یا آلیاژهای ریخته‌گری شده آلومینیومی ساخته می‌شود. مهمترین اصل در ساختار کارتر، تبادل گرمایی آن و مقاومتش در برابر ضربه و حرارت است. برای پیشگیری از حرکت بیش از حد روغن درون کارتر و موج برداشتن آن، فضای داخلی آن را به کمک صفحات فلزی عمودی شبکه بندی می‌کنند. این محفظه معمولا حالت دو تکه و ذوزنقه شکل دارد و بخش عمیق‌تر آن برای تجمع روغن در نظر گرفته می‌شود. قسمت بالایی و کم‌عمق نیز به عنوان محفظه میل لنگ و شاتون این دو قطعه مهم را در خود جای می‌دهد. آب‌بندی و عایق‌بندی این محفظه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین در اتصال آن به بلوک سیلندر، از واشرها و پیچ‌های مخصوصی جهت درزگیری محکم استفاده می‌شود. در کنار موارد ذکر شده می‌توان گفت، کارتر از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از:

پیچ تخلیه
سینی کارتر
مجرای تخلیه
سینی اتصال

برای تخلیه روغن موتور و تعویض آن، یک مجرا و پیچ مخصوص در زیر کارتر در نظر گرفته شده است که می‌توان از طریق آن‌ها روغن را تخلیه کرد. فیلتر روغن نیز از همین مجرا درون کارتر کار گذاشته می‌شود. به این ترتیب کارتر را می‌توان یکی از اجزای سیستم روغن‌کاری یا روان‌کاری خودرو نیز دانست. سینی اتصال کارتر، بخشی لبه مانند در اطراف این محفظه کاسه شکل است که سوراخ‌های اتصال و محل پیچ و مهره شدن کارتر را در خود جای داده و روی بلوک سیلندر به صورت مسطح و صاف می‌نشیند. سینی کارتر نیز پوششی است که زیر آن نصب می‌شود تا مانع از برخورد این قطعه با جاده یا موانع روی آن باشد. چرا که کارتر به دلیل ساختار کاسه‌ای شکل و گودش، همچنین محل قرارگیری در معرض مستقیم چنین ضرباتی قرار دارد و هرگونه آسیب احتمالی به بدنه آن، باعث از دست رفتن روغن موتور خواهد شد.

کارتل روغن خودرو به غیر از نگهداری و خنک کردن روغن موتور، میل لنگ و شاتون اتومبیل را در خود جای داده و از آنها در برابر اشیاء خارجی محافظت کرده و از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل محفظه موتور جلوگیری به عمل می آورد.

آشنایی با گیربکس انتقال قدرت هرینگتون

کارتل روغن خودرو به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:

• محفظه کارتل تر

• محفظه کارتل خشک

آشنایی با انژکتور و سوخت رسانی هرینگتون

مزایای سینی زیر موتور خودرو بجز محافظت از کارتر خودرو چیست؟

سینی خودرو کاربرد زیادی می تواند داشته باشد که محافظت از کارتر خودرو یکی از آنهاست.

سینی با جلوگیری از برخورد اجسام غلطان در خیابان یا جاده با لوازم زیرین خودرو، حرارت درونی موتور را بیشتر حفظ کرده که در هوای سرد می تواند کاربرد زیادی داشته باشد. قطعاتی حساس مانند رادیاتور و منبع آب شیشه شور در صورت نبود سینی می توانند با سنگ های کف راه برخورد داشته باشند و به اصطلاح دچار سنگ خوردگی شوند که در صورت خراب شدن این قطعات و نشتی در آنها باید هزینه های نسبتا زیادی کرد.

کارتر را حتی می توان یک موتور درونسوز پیستونی در نظر گرفت که میل لنگ درون آن قرار دارد. و مخزن کف آن به منظور خنک کردن روغن موتور داغ قرار دارد.

تماس تلفنی