واشر زدن ماشین یعنی چی؟

واشر سرسیلندر

واشر زدن ماشین یعنی چی؟

واشر زدن ماشین یعنی چی؟

واشر زدن ماشین، اصطلاحی است که برای سوختن واشر سر سیلندر بکا‌ر می‌رود. هرچند این قطعه توان مقاومت زیادی در برابر فشار و حرارت دارد؛ اما اگر فشار و دمای موتور بیشتر از محدوده مجاز شود، این قطعه در معرض آسیب قرار می‌گیرد. البته این قطعه نیز مانند سایر تجهیزات خودرو، عمر مفید مشخصی دارد. گاهی اوقات علت واشر زدن خودرو، پایان عمر مفید آن است.
آسیب دیدن واشر سر سیلندر، به‌صورت تغییر شکل یا دفورمه شدن و سوختن آن رخ می‌دهد. هردو اتفاق باعث می‌شود که این قطعه نتواند وظیفه آب بندی خود را به‌درستی انجام دهد. در نتیجه مشکلات زیادی ایجاد می‌شوند که در ادامه به‌آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چرا ماشین واشر می‌سوزاند؟

علت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟ همان طور که اشاره کردیم، معمولا وقتی فشار و دمای سر سیلندر از محدوده مجاز فراتر می‌رود، احتمال آسیب دیدن واشر سرسیلندر وجود دارد. سوال اساسی این است که چه عواملی باعث بروز این اتفاق می‌شوند؟ از جمله مهم‌ترین دلایل واشر زدن ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خراب شدن فن خودرو و عدم هدایت هوای خنک به‌ سمت موتور
خنک نشدن آب موتور در رادیاتور به‌دلیل گرفتگی لوله‌ها یا خرابی پروانه آن
عدم استفاده از ضدیخ
نشتی آب و روغن در موتور
خرابی ترموستات موتور
آسیب دیدن واترپمپ (عدم گردش صحیح آب در بدنه موتور)

یکی از دلایل عجیب اما واقعی سوختن یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، عدم نصب صحیح این قطعه است. هر واشر سر سیلندر با استفاده از پیچ روی دهانه سرسیلندر بسته می‌شود. اگر به‌هر دلیل این قطعه به‌درستی نصب نشود، در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت زیاد، خیلی زودتر آسیب می‌بیند. ضمن اینکه وظیفه آب‌بندی خود را نیز به‌درستی انجام نمی‌دهد.

آشنایی با قطعات موتوری هرینگتون

خطرات سوختن واشر سرسیلندر خودرو چیست؟

اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که میانگین دمای هوا در طول سال زیاد است یا مجبور هستید مدت زمان زیادی را در ترافیک سپری کنید، احتمال سوختن واشر سر سیلندر خودرو شما بیشتر است. در ابتدا اشاره کردیم که رانندگی با ماشین واشر سرسیلندر سوخته اشتباه بزرگی است. وقتی این قطعه آسیب می‌بیند، آب بندی سیلندر کاملا از بین می‌رود. این اتفاق تبعاتی را به‌دنبال دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب وارد محفظه سیلندر شده و با سوخت ترکیب می‌شود. در نتیجه کیفیت سوخت و قدرت موتور کاهش می‌یابد.
آب و روغن موتور با یکدیگر مخلوط می‌شوند و غلظت روغن برای روان‌کاری قطعات موتور کاهش پیدا می‌کند.
کاهش غلظت روغن، باعث می‌شود که روان‌کاری قطعات موتور به‌درستی صورت نگیرد. در نتیجه احتمال داغ شدن و آسیب دیدن قطعات متحرک مانند پیستون، یاتاقان، میل لنگ و … در موتور افزایش پیدا می‌کند. منظور ما از خسارت‌های سنگین که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، دقیقا آسیب دیدن همین قطعات است.

آشنایی با گیربکس انتقال قدرت هرینگتون

برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر چه کنیم؟

اصلی‌ترین علت سوختن واشر سر سیلندر، بالا رفتن بیش از حد دمای موتور است. برای جلوگیری از این اتفاق باید حتما از وجود آب و روغن کافی در خودرو اطمینان حاصل کنید. همچنین برای جلوگیری از کاهش کیفیت روغن، پیشنهاد می‌کنیم هر 5 هزار کیلومتر یکبار آن را تعویض کنید.

هفته‌ای دو بار نیز آب خودرو را چک کنید تا در صورت نیاز، آب اضافه کنید. علاوه بر آن پیشنهاد می‌کنیم استفاده از ضدیخ را به‌همراه آب ماشین جدی بگیرید. ضدیخ به‌خصوص در تابستان نقش بسزایی در جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو ایفا می‌کند.

موضوع بعدی که باید مدنظر داشته باشید، عملکرد صحیح رادیاتور است. حتما در فواصل زمان مختلف رادیاتور را کنترل کنید تا در صورت گرفتگی منافذ و لوله‌های آن، مشکل را برطرف کنید. علاوه بر آن از سلامت فن و ترموستات خودرو نیز اطمینان حاصل کنید. واتر پمپ نیز مسئول هدایت آب به‌سمت موتور است که باید حتما سالم باشد.

واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندرواشر سرسیلندر

علائم سوختن واشر سر سیلندر چیست؟

نوبت به‌مهم‌ترین بخش این مقاله یعنی بررسی علائم سوختن واشر سر سیلندر می‌رسد. شما باید نشانه‌های زیر را به‌خاطر بسپارید و به‌محض مشاهده آن‌ها، برای بررسی‌های بیشتر به‌تعمیرگاه مراجعه کنید:

کاهش توان موتور
مشاهده آب و روغن روی بدنه موتور
تغییر رنگ روغن موتور به شیری رنگ (به‌دلیل ترکیب آب و روغن)
جوش آوردن خودرو
بیرون آمدن دود سفید یا آب از اگزوز (‌به‌دلیل نفوذ آب به درون محفظه احتراق موتور)
کم کردن زودهنگام آب ماشین

باید توجه داشته باشید که واشر زدن ماشین اتفاقی ناگهانی نیست. بلکه ابتدا شاهد نیم سوز شدن واشر سر سیلندر خواهید بود. در اثر این اتفاق، دمای موتور بیش از حد افزایش پیدا می‌کند. حتی ممکن است که با یکبار استارت زدن، ماشین روشن نشود. پیشنهاد می‌کنیم که در حین رانندگی حتما به آمپر آب خودرو توجه کنید. هرچه آمپر روی عدد بالاتر قرار بگیرد، نشان‌دهنده آن است که واشر سر سیلندر در معرض فشار و دمای بالاتری قرار دارد.

آشنایی با انژکتور و سوخت رسانی هرینگتون

هزینه تعمیر واشر سر سیلندر چقدر است؟

معمولا پس از سوختن واشر سر سیلندر ماشین، امکان تعمیر این قطعه وجود ندارد. بنابراین باید به‌فکر جایگزین کردن آن باشید. پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به اهمیت بالای این قطعه، حتما به‌سراغ جایگزین باکیفیت بروید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های واشر سر سیلندر باکیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از پیچ کردن باید به‌خوبی تمام منافذ موجود در سرسیلندر را پوشش دهد.
در برابر حرارت و فشار بالای بلوکه سیلندر مقاومت زیادی از خود نشان دهد.
ضریب انبساط حرارتی مشابه بلوکه سیلندر داشته باشد.

واشر سرسیلندرهای فولادی و مسی موجود در بازار، ویژگی‌های فوق را دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به‌سراغ محصولات درجه دو و سه نروید. هزینه‌ای که بابت خرید و تعویض این قطعه می‌پردازید، شما را از پرداخت‌های سنگین خرابی قطعات اصلی موتور بی‌نیاز می‌کند.

کلام پایانی

در این مطلب دلایل و نشانه‌های سوختن واشر سر سیلندر خودرو را بررسی کردیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که موضوع واشر زدن ماشین را جدی بگیرید تا مجبور به‌صرف هزینه‌های هنگفت برای تعمیر موتور خودرو نشوید. رعایت نکاتی که جلوی نیم سوز شدن واشر سرسیلندر می‌شود را نیز از یاد نبرید. چک کردن آب و روغن ماشین شاید کمتر از یک دقیقه از شما زمان بگیرد؛ اما نباید از تاثیر مهم این اقدام برای جلوگیری از آسیب دیدن واشر سرسیلندر و موتور غافل شوید.

تماس تلفنی