علائم خرابی میل سوپاپ

میل سوپاپ یا میل بادامک

علائم خرابی میل سوپاپ

علائم خرابی میل سوپاپ

یکسری از علائم هستند که می‌توانند نشانه‌ای از خرابی میل سوپاپ باشند که عبارتند از:

سخت گاز خوردن موتور خودرو
شنیده شدن صدای انفجار از مانیفولد هوای ورودی، یا مانیفولد گازهای خروجی، در اثر باز و بسته نشدن کامل سوپاپ‌ها
افت نیروی موتور و لرزش آن
شنیده شدن صدای چق چق از ناحیه سرسیلندر

آشنایی با قطعات موتوری هرینگتون

نسبت دور میل لنگ به میل سوپاپ

میل سوپاپ توسط دنده‌ای که به وسیلهٔ زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می‌شود، می‌چرخد. در موتورهای چهار زمانه به‌ازای هر دو دور میل لنگ، میل سوپاپ یک دور می‌چرخد.

تفاوت میل سوپاپ و میل بادامک

میل سوپاپ و میل بادامک نام‌هایی هستند که برای یک قطعه مشخص استفاده می‌شوند و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

آشنایی با گیربکس انتقال قدرت هرینگتون

میل سوپاپ هوا به هوا چیست؟

این اصطلاح به اشتباه رایج شده و عبارت درست آن، میل سوپاپ دود و هوا است. جهت ورود هوا و خروج، اگزوز کانال‌های هوا و دود در سر سیلندر تعبیه شده است که این کانال‌ها به‌وسیله سوپاپ‌های دود و هوا از محفظه احتراق جدا می‌شود که در زمان‌بندی خاصی که برای موتور طراحی شده است باز و یا بسته می‌شوند. این زمان‌بندی به‌وسیله میل سوپاپ به اسبک‌های دود و هوا و سپس به سوپاپ‌ها تحمیل می‌شود.

میل سوپاپ یا میل بادامک
میل سوپاپ یا میل بادامک

محل نصب میل بادامک

میل بادامک در برخی خودروها در بالای سیلندر قرار گرفته است و در برخی دیگر در پایین موتور نصب می‌شود.

انواع میل سوپاپ یا میل بادامک

اگر روی کاور موتور برخی از خودروها دقت نمایید، حرف‌هایی را که به شکل اختصاری نوشته شده‌اند مشاهده خواهید کرد. حروفی مانند SOHC ، DOHC و یا OHV که روی موتور خیلی از خودروها درج شده‌اند. این عبارت‌ها که خلاصه یک عبارت هستند، مربوط به نوع میل سوپاپ خودرو است. انواع این میل سوپاپ‌ها عبارتند از:

میل سوپاپ OHV
میل سوپاپ OVH یا Overhead Valve در پایین موتور قرار گرفته و نیرو را از طریق میله‌های بلندی به سوپاپ‌ها منتقل می‌کند. موتورهایی که مجهز به این نوع میل بادامک هستند، نسبت به انواع دیگر، کوچک‌تر ولی با دوام بالاترند. در این نوع موتورها، تنظیم زمان‌بندی دقیق سوپاپ‌ها در سرعت‌های بالا، مشکل است. نکته منفی موجود در این نوع موتورها، این است که نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است. این مدل از میل سوپاپ‌ها با این که مدل قدیمی به حساب می‌آیند، ولی چندین سال است که با موفقیت از آن‌ها در موتور خودروها استفاده می‌شود.

میل سوپاپ SOHC
میل سوپاپ SOHC یا Single Overhead Camshaft بیشتر در موتورهای خطی وجود دارد و به صورت ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته است. موتورهای خطی یک میل سوپاپ داشته و در هر سیلندر دو سوپاپ در نظر گرفته شده است. این موتورها به دلیل دخالت مستقیم میل سوپاپ برای باز و بسته نمودن سوپاپ‌ها، زمان‌بندی سوپاپ‌ها در سرعت‌های بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق‌تر است.

میل سوپاپ DOHC
میل سوپاپ DOHC یا Double Overhead Camshaft در موتورهای خطی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این موتورها دو میل سوپاپ DOHC وجود دارد که در انواع V شکل آن‌ها، این تعداد به ۴ میل سوپاپ افزایش می‌یابد. میل سوپاپ‌های DOHC به صورت جفتی و در بالای سیلندرها قرار می‌گیرند. این یعنی که در موتورهای مجهز به میل بادامک‌های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است، دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در این آرایش تزریق هوا بهتر صورت می‌پذیرد، بنابراین با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورها قدرت بیشتری تولید می‌شود.

در حال حاضر در اکثر خودروهای مدرن از موتورهایی که به میل سوپاپ DOHC مجهز هستند استفاده می‌شود. دلیل آن هم تزریق هوا و سوخت به شکلی بهتر است که باعث می‌شود تا با حجم موتور یکسان، قدرت بیشتری نسبت به سایر موتورهای خودرو که فاقد میل سوپاپ DOHC می‌باشند، تولید شود.

آشنایی با ب

فاوت میل سوپاپ و میل بادامک

میل سوپاپ شفتی است که بر روی آن برای هر سیلندر بادامک‌هایی قرار دارد که کار باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در زمانبندی مشخص شده را انجام می‌دهد. به دلیل وجود همین بادامک‌ها به آن میل بادامک نیز می‌گویند و در واقع تفاوتی بین میل سوپاپ و میل بادامک وجود ندارد.

تماس تلفنی