سیستم ترمز خودرو چگونه کار میکند
سیستم ترمز خودرو چگونه کار میکند
برای اینکه بخواهیم اتومبیل در حال حرکت را نگه داریم نیاز به یک نیروی زیاد داریم. خودرو ها وزن بسیار بالایی دارند و نگه داشتن آنها نیازمند یک سیستم ترمز قوی است.
ترمز ها دیسک هایی با صفحه های سرامیکی می باشند. که به یک صفحه می چسبند و باعث ایستادن خودرو می شوند. چرخ ها بر روی یک دیسک سوار میشوند. این دیسک یک صفحه است که لنت ها در دو طرف آن قرار دارند.
هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می دهید این لنتها به دیسک می چسبد و اصطکاک ایجاد می کنند. این اصطکاک باعث میشود که نیروی حرکتی اتومبیل کاهش یابد و ماشین بایستد.
اما آیا کار به همین راحتی انجام می شود؟ این خودروی سنگین با همین نیروی کم پا متوقف میشود؟
باید گفت اصل کار در سیستم ترمز خوردو اتفاق می افتد. روغن ترمز می تواند نیرو را در داخل خود جمع کرده و فشرده کند و آن را منتقل کند، بنابراین هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، روغن ترمز به لنت ها فشار وارد کرده و اتومبیل متوقف می شود.
آشنایی با سیستم ترمز هرینگتون
انواع سیستم ترمز خودرو
ترمزها هم مدلهای مختلفی دارند که البته هر ساله و به واسطه پیشرفتهایی که در صنعت خودرو و علوم مرتبط با آن اتفاق میافتد، به روزتر شده و حتی انواعی جدیدتر به آنها اضافه میشود. ضمن اینکه گاهی نیز به صورت ترکیبی کار میکنند و از چند مدل ترمز در یک خودرو سود برده میشود.
ترمز مکانیکی
میتوانیم بگوییم قدیمی ترین سیستم ترمز خودرو، ترمز مکانیکی است. همانطور که از نام این سیستم ترمز مشخص است، به صورت مکانیکی اتومبیل را متوقف می کنند.
این سیستم ها با استفاده از میله ها و فنر ها باعث می شود تا اتومبیل از حرکت بایستد. این سیستمها امروزه چندان رایج نیستند و بیشتر در خودروهای قدیمی به چشم میخورند. ضمن اینکه کارکرد چندان مناسبی هم ندارند.
ترمز هیدرولیکی
ترمزی که امروزه در بیشتر اتومبیل ها مورد استفاده قرار میگیرد سیستم ترمز خودرو هیدرولیکی می باشد که با استفاده از روغن ترمز باعث ایجاد اصطکاک و ایستادن اتومبیل می شود. در واقع در این سیستم، روغن موتور به پیستون مستقر در چرخ ها منتقل میشود و در آنجا اصطکاک ایجاد میکند.
ترمز بادی یا پنوماتیک
شاید اسم ترمز بادی که می آید یاد ماشین های سنگین می افتید. درست است. این سیستم ترمز برای اتوبوس ها و کامیون ها استفاده میشود.
این ترمز ها به جای روغن از هوا استفاده می کنند و این به این دلیل است که قدرت هوا برای این کار بیشتر است و معمولا توسط یک کمپرس هوا این کار انجام می شود.
ترمز خلأ
در این سیستم ترمز، در لولههای ترمز خلأ ایجاد شده و همین خلأ، موجب حرکت لنتها و در نهایت ایجاد اصطکاک و ترمز میشود. از این مدل غالبا در قطارها استفاده میکنند.
ترمز مغناطیسی
در این مدل از قواعد الکترومغناطیس استفاده میشود. در واقع یک آهنربای همیشگی وظیفه دارد تا میدان مغناطیسی مورد نیاز را ایجاد کند. در نهایت اینکه نیروی ترمز به چرخها منتقل میشود. سایش و اصطکاک در این مدل وجود ندارد و در نتیجه عمر بالاتری خواهد داشت. چون یک تکنولوژی جدید است، فعلا رایج نیست. عملکرد این مدل به شدت بالاست.
ترمز الکتریکی
این مدل در خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد و به سه نوع پلاگین، بازیاب انرژی و مقاومتی یا رئوستاتیکی تقسیم میشود. در نوع پلاگین، به محض استفاده از پدال، چرخش موتور برعکس شده و ترمزگیری صورت میگیرد. در نوع دوم، به محض ترمز گرفتن، موتور الکتریکی وارد مد ژنراتوری شده و انرژی جنبشی چرخها را گرفته و تبدیل و ذخیره میکند. در نوع سوم، از یک مقاومت متغیر در مدار ترمز استفاده میشود.
ترمز دیسکی
ترمزهای کاسهای، یک کاسه ترمز فلزی را شامل میشوند که مجموعه ترمز هر چرخ را در اختیار دارند. درون این کاسه ترمز، دو کفشک خمیده به سمت بیرون حرکت میکنند تا سرعت چرخش کاسه ترمز را که همراه چرخ دوران دارد، کم کنند. بدین ترتیب که شما پدال را فشار داده و روغن موتور موجود در پیستونهای اصلی و فرعی، جابهجا شده و فشار بر کفشکهای ترمز وارد میشود. این کفشکها فلزی بوده و رویشان لنت های ترمز چسبانده یا پرچ میشوند.
برای اینکه لنت ترمز مقاومت خوبی برابر گرمای ایجاد شده ناشی از ترمز داشته باشد، آنها را غالباً از فایبرگلاس یا مواد نیمهفلزی میسازند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.
آشنایی با برف پاک کن هرینگتون

ای بی اس چیست؟
خودروهایی که فاقد ترمز ای بی اس می باشند وقتی راننده پای خود را بطور ناگهانی روی پدال ترمز فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد چرخ های خودرو قفل شده و راننده کنترل خودرو را از دست خواهد داد ، همه کسانی که تجربه رانندگی با اتومبیل به خصوص در جاده های خیس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در این شرایط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترین نتیجه آن انحراف خودرو به بیرون جاده است.
رانندگان با تجربه می دانند برای اینکه چرخ هایشان روی زمین خیس و لغزنده سر نخورد باید با سرعتی حرکت کنند که تا حد امکان نیاز به ترمزگیری شدید پیدا نکنند و اگر ناچار به ترمزگیری شدید بودند باید پدال ترمز را مکررا فشار داده و رها کنند تا چرخهای خودرو قفل نشود چرا که در صورت قفل شدن چرخ ها ، دیگر کنترل خودرو از دست آنها خارج میشود.
اما ترمزهای ای بی اس، در بيان ساده دستگاهي الکترونيکی هستند که در هنگام ترمزگيری باکنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هيدروليک در کسری از ثانيه ارتباط لنت با ديسک يا کاسه را برقرار و قطع می کنند و تکرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوکه کردن يا قفل کردن ترمزها می شود.
اهميت ترمزهای ای بی اس نيز بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعتهاي بالا نمايان ميشود.
آشنایی با سیستم برق و متعلقات هرینگتون
اجزای ترمز ماشین
سیستم ترمز ماشین از قطعات زیادی برای ایفای نقش خود تشکیل شده است.
دال ترمز و اهرم بندی آن
بوستر ترمز
پمپ اصلی ترمز
روغن ترمز و مخزن آن
شیلنگ خلاء
بوستر ترمز
لوله های انتقال روغن ترمز به چرخها
سیلندر (پمپ) ترمز چرخها
لنت های ترمز
دیسک ها و کاسه های ترمز چرخها
اهرم و مکانیسم ترمز دستی
هنگامی که ترمز می گیریم ، تمامی این قطعات درگیر خواهند شد.