سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

سیستم ترمز هرینگتون

سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

هر سامانه و سیستم ترمزی، از قطعه‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شد که با کنار هم قرار گرفتن، مأموریت کاهش سرعت یا توقف اتومبیل را عهده‌دار می‌شوند.

در یک تقسیم‌بندی اولیه و ساده، باید سیستم ترمز هر ماشینی را، شامل این دو بخش اصلی بدانیم:

∗ سیلندر اصلی (پمپ زیر پدال ترمز)

∗ مکانیسم‌های مربوط به ترمز دیسکی یا کاسه‌ای در چرخ‌ها

آشنایی با سیستم ترمز هرینگتون

به صورت جزئی و ریز هم باید اشاره کرد که بخش‌های موجود در سیستم ترمز خودرو عبارتند از:

پدال ترمز
بوستر ترمز
سیلندر اصلی ترمز و پیستون درون آن و یک میله فشاری پشتپیستون
مخزن
لوله‌ها و شلنگ‌های رابط
سیلندر چرخ
لنت ترمز
دیسک
تشتکی‌های عقب و جلو
فنر برگردان پیستون
سوپاپ کنترل فشار
مجاری روی سیلندر
پیچ هواگیری سیلندر چرخ‌ها
کاسه چرخ در ترمزهای کاسه‌ای
ترمز دستی
کابل ترمز دستی
کلید چراغ ترمز
چراغ اخطار ترمز
شیر اندازه‌گیر
کفشک‌های ترمز برای مدل کاسه‌ای
فنر نگهدارنده کفشک
پین نگهدارنده کفشک
واشر پین نگهدارنده کفشک
پیچ سیلندر ترمز کوتاه
پیچ سیلندر ترمز بلند
پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ عقب
پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ جلو
پیچ دیسک چرخ جلو
پیچ هواگیری شیلنگ ترمز چرخ جلو
پبچ ریگلاژ هیدرولیک
پیچ سیلندر ترمز عقب
اشپیل لنت جلو
خار شیلنگ ترمز
خار ناخنی لنت جلو (کفشک)
فنر پدال کلاچ
لاستیک‌های زیر مخزن روغن ترمز و مخزن روغن ترمز
لاستیک پدال کلاچ ترمز
شیلنگ بوستر ترمز انرژکتور
شیلنگ L شکل منبع تشدید
شیلنگ بوستر ترمز ABS

آشنایی با برف پاک کن هرینگتون

سیستم ترمز هرینگتون
سیستم ترمز هرینگتون

آشنایی با ترمز دیسکی

بیشتر خودروسازان ترجیح می‌دهند از مدل دیسکی در ترمزهای مربوط به چرخ‌ها استفاده کنند. نحوه کارکردش را هم که توضیح دادیم. این مدل ابتدا در خودروهای سبک به کار رفت و تنها روی چرخ‌های جلو. اما به مرور زمان که مزیت‌های خودش را نشان داد، استفاده از آن گسترش یافت. اتومبیل‌های جدید معمولا از سیستم دیسکی روی هر چهار چرخ استفاده می‌کنند. حالا در اینجا می‌خواهیم ببینیم این نوع ترمز چه مزیت‌ها و چه معایبی دارد:

معایب ترمز دیسکی

♦ در مقابل رطوبت حساس است

♦ در مقابل گرد و غبار حساس است

♦ برای ترمز کردن خیلی باید نیرو صرف کند

♦ قیمت بیشتری دارد

مزایای ترمز دیسکی

♦ صدای کمتری ایجاد می‌کند

♦ در هر دو لنت ساییدگی مساوی مشاهده می‌کنیم

♦ شتاب منفی بیشتری دارد

♦ صدای کمتری ایجاد می‌کند

♦ کیفیت ترمز در به نسبت سرعت در طول ترمز تغییر نکرده و ثابت است

♦ نسبت به ساییدگی حساسیت کمتری دارد

♦ گرمای کمتری را هم جذب می‌کند

آشنایی با سیستم برق و متعلقات هرینگتون

انواع ترمز دیسکی

– نوع ارگانیک

– لنت ترمز این مدل از الیاف مصنوعی شیشه، لاستیک، کولار ورزین شکل گرفته است. در این مدل از آزبست که محیط زیستی‌هاحساسیت زیادی روی آن دارند، استفاده نمی‌شود. ساختار نرمی داشته و به همین دلیل صدای کمی هم تولید می‌کند. البته چون مواد شکل‌دهنده آن نرم است، عمر مفید کمتری هم دارند. اگر زیادی از اتومبیل خودتان استفاده می‌کنید، این مدل سفارش نمی‌شود.

– نوع سرامیکی

این مدل، هم نیروی خوبی برای توقف ماشین تولید می‌کند، هم دیر خراب شده و هم سبک است. به خاطر همین در اتومبیل‌های مسابقه‌ای بیشر از این مدل استفاده می‌شود. هرچند که قیمت بالایی دارند. لنت‌های سرامیکی از الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده و مقدار کمی الیاف مس تشکیل می‌شوند.

– نوع فلزی و نیمه‌فلزی

امروزه رایج است که در بیشتر اتومبیل‌ها از این نوع استفاده شود. در ساخت آن از تراشه‌های فلزی همراه با رزین استفاده شده است. رایج‌ترین آن‌ها هم مس، برنج، فولاد، آهن و گرافیت هستند. این‌ها با هم مخلوط شده و با رزین‌ها به هم می‌چسبند تا تبدیل به یک لنت شوند. هر کارخانه‌ای هم نوع منحصر به خودش را می‌سازد.

 

تماس تلفنی