مزایای سوپرشارژ نسبت به توربوشارژ

سوپر شارژ

مزایای سوپرشارژ نسبت به توربوشارژ

مزایای سوپرشارژ نسبت به توربوشارژ

قابلیت‌ها و مزیت‌ها عبارتند از:

میزان تأخیر در سوپرشارژرها کمتر است. یعنی زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهیم تا زمانی که واکنش مناسبی از موتور دریافت کنیم در سوپرشارژرها کمتر است، اما در توربوشارژرها این میزان تأخیر به سبب مکانیزم عملکرد آن که از گاز خروجی از اگزوز برای چرخاندن توربین استفاده می‌شود، بیشتر است که در سوپرشارژرها هیچ تأخیری به این دلیل که حرکت خود را مستقیماً از میل‌لنگ موتور می‌گیرند، وجود ندارد.
سوپرشارژرها در دور موتور پایین‌تر بازده بیشتری دارند. این امر باعث داشتن توان بیشتر در دور موتور پایین‌تر می‌شود. سوپرشارژرهای گریز از مرکز که دارای بیشترین بازده هستند، در دور موتور بالاتر توان بیشتری فراهم می‌کنند.
نصب آسان و کم هزینه تر نسبت به توربوشارژر ها : نصب و راه‌اندازی توربوشارژر، به تغییرات گسترده و نصب قطعات مختلف روی سیستم تخلیه گاز خروجی از اگزوز نیاز دارد، اما سوپرشارژرها روی موتور یا کنار آن نصب می‌شوند. ارزان‌تر بودن، نصب آسان و تعمیر ساده، از دیگر مزایای استفاده از سوپرشارژرها، است.
سوپرشارژرها بی‌نیاز از روغن‌کاری هستند، اما توربوشارژرها به مکانیزم روغنکاری نیاز دارند. توربوشارژرها نیاز به خنک شدن دارند و از روغنکاری و CoolDown استفاده می‌کنند. در کل، می‌توان نتیجه گرفت که در دمای یکسان، سوپرشارژرها عملکرد مناسب‌تری دارند.
افزایش قدرت موتو تا ۴۶ درصد شود
عمر بیشتر سوپرشارژها نسبت به توربوشارژها
نگهداری راحت تر نسبت به توربو شارژ (توربوشارژر از نظر فنی پیچیده تر است)
۳ برابر بودن سرعت چرخش سوپرشارژر نسبت به توربوشارژر

 

آشنایی با فرمان ، تعلیق و کمک ها هرینگتون

معایب سوپرشارژ

یکی از بزرگترین معایب سوپرشارژرها، محدودیت در مشخصه‌های فنی آنهاست. یعنی آنها تا حد معین و محدودی می‌توانند فشار هوا و در نهایت توان موتور را بالا ببرند زیرا میل‌لنگ که عامل حرکت آنهاست مقداری از توان موتور را مصرف می‌کند و مقداری انرژی تلف شده وجود خواهد داشت، سوپرشارژرها حدود ۲۰ درصد از توان خروجی موتور را می‌گیرند اما در حالت بهینه کارکرد، حدود ۴۶ درصد توان موتور را ارتقا می‌دهند.

در ضمن، به دلیل عملکرد مکانیزم و واکنش‌های داخلی سوپرشارژر، تنش اضافه‌ای به موتور وارد می‌شود. با وجود معایبی که در مورد سوپرشارژرها ذکر شد، کماکان استفاده از آنها به دلیل عملکردی که در افزایش توان موتور دارند و از نظر اقتصادی نیز به صرفه می‌باشند، رایج است.

مصرف سوخت بالاتر نسبت به توربوشارژر. چرا که در سوپرشارژر نیرویی که برای فشرده سازی هوا گرفته می شود از خود موتور است. اما در توربوشارژر این نیرو از گازهای خروجی گرفته می شود.

سوپرشارژر برخلاف توربو باعث کاهش آلایندگی نمی شود.

آشنایی با هرزگرد و بلبرینگ ها هرینگتون

سوپر شارژ
سوپر شارژ

هدف سوپرشارژر و توربوشارژر در ماشین

پیشرانه های درون سوز، قدرت خود را از طریق اشتعال سوخت به همراه هوا به دست می آورند. در نتیجه برای افزایش قدرت پیشرانه می توانیم تا حدی سوخت بیشتری را به داخل موتور تزریق کنیم. اما از یک مقدار مشخصی که بگذرد، نه تنها کمکی به احتراق قوی تر نمی کند، بلکه موجب هدر رفتن سوخت نیز می شود.

زیرا ماده سوختی برای اشتعال باید با حجم مشخصی از هوا ترکیب شود. بنزین و هوا نیز نسبتی ۱۴ به ۱ دارند. یعنی ۱۴. ۷ قسمت هوا و یک قسمت بنزین. بنابراین برای اشتعال مقدار بیش‌تر سوخت تزریق شده، باید هوای بیشتری به صورت متراکم و با فشار بالا و حجم ثابت وارد سیلندر شود. به همین علت پیشرانه ها را به سیستم های توربو شارژ و سوپر شارژ مجهز می کنند.

آشنایی با پلوس و جلوبندی هرینگتون

تورو شارژر بهتر است یا سوپر شارژر

این تصمیم کاملا بستگی به نوع خود وسیله دارد. برای مثال در اروپا که توربوشارژها رایجترند بخاطر این است که موتور خودروها بیشتر کوچک و چهارسیلندر استاندارد می باشند.

سوپرشارژها می توانند حتی در دور موتورهای پایین نیز نیروی تقویتی تولید و صدای کمتری ایجاد کنند که آنها را برای داخل شهر مناسب تر می کند، در حالی که توربوشارژ در بالاترین سرعت های موتور بهترین عملکرد خود را نشان می دهد.

نکته قابل توجه این است که نگهداری یک سوپرشارژ ساده تر از یک توربوشارژ پیچیده است.

اگر توربوشارژها نیز در دور موتور پایین عمل می کردند، بسیار مناسب بودند. فولکس واگن با ساخت یک موتور دوشارژر، برای رفع این مشکل اقدام کرده است. اما بجز قیمت بسیار بالای آن، این موتور فقط با بنزین ممتاز کار می کند.

در حقیقت سوپرشارژ و توربو شارژ برای یک حجم موتور مشخص، هر دو تقریبا قیمت مشابهی دارند، اما یک خودروی معمولی با سوپرشارژر بهتر کار خواهد کرد.

زیرا نصب آنها ساده تر بوده و اتصالات آن آنچنان دشوار نیست. از طرفی برای ارتقا یک خودرو به وسیله توربوشارژ باید تغییرات دیگری در سایر قسمت های موتور خودرو، کیت مکش، کیت اگزوز و … نیز ایجاد کرد تا پاسخگوی توان بالای این ارتقا باشند.

تماس تلفنی