آشنایی با سیستم کلاچ

دیسک و صفحه هرینگتون

آشنایی با سیستم کلاچ

آشنایی با سیستم کلاچ

رانندگی در سطح شهر های پر رفت و آمد و شلوغ امری بسیار خسته کننده و غیر قابل تحمل است، خصوصا در زمان هایی که از خودرو هایی با دنده دستی استفاده کنید چرا که هر بار نیاز به فشار پدال کلاچ و تعویض دنده خواهید داشت.

حال فرایند انتقال نیرو و توان تولیدی موتور به چرخ ها نیازمند وجود سیستمی است که با درگیر شدن در این میان سبب انتقال توان موتور به چرخ ها شود، سیستم کلاچ (Clutch) یکی از مهم ترین این سیستم ها در خودرو است.

کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌کند، به عبارت دیگر، کلاچ رابطی بین جعبه دنده و موتور می‌باشد که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و بعد از آن این توان را به چرخ ها منتقل می‌کند.

“دیسک و صفحه کلاچ” به همراه ورقه هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده و این صفحات فولادی به کمک فنر پیچشی حرکت دورانی را منتقل می‌کنند، سیستم کلاچ توسط رابطی به نام پدال کلاچ در دسترس مستقیم راننده قرار دارد تا در زمان های مورد نیاز، فرد اقدام به فشردن این پدال کرده و اقدام به تعویض دنده کند.

به عنوان مثال، زمانی که قصد دارید از دنده ۲ به ۳ یا برعکس بروید، باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهید تا ارتباط بین جعبه دنده و موتور قطع شده و بعد از آن دنده را تعویض کنید. فشردن پدال کلاچ در واقع باعث می‌شود تا ارتباط بین این دو سیستم که توسط دیسک و صفحه کلاچ به وجود آمده قطع شود و قادر به تعویض دنده باشید، با رها کردن دوباره کلاچ، این ارتباط مجددا برقرار می‌شود.

آشنایی با بلبرینگ هرینگتون

کلاچ، کلاژ یا کلاج کدام درست است؟

کلاچ نام اصلی سیستم کلاچ و پدال آن است که از ابتدا با همین نام در میان افراد شناخته شده است. به عبارت دیگر، کلاچ کلمه صحیح این قطعه می‌باشد اما در زبان عامیانه نیز از عباراتی مانند کلاژ و کلاج نیز استفاده می‌شود.

کلاچ ماشین کجاست؟

سیستم کلاچ خودرو به بخش جلویی یا همان موتور خودرو اتصال پیدا کرده است. این سیستم میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و با رابطی به نام پدال کلاچ که در کنار پدال های گاز و ترمز زیر پای راننده هستند قرار گرفته است.

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟ با آن بیشتر آشنا شوید

“دیسک و صفحه کلاچ چیست؟” این قطعه یکی از متداول ترین قطعاتی است که اگر با خودرو سرو کار داشته باشید قطعا نام آن را شنیده اید، دیسک و صفحه یکی از پر مصرف ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ خودرو است که در هر خودرو های دنده ای به چشم می‌خورد و از اصلی ترین اجزای مصرفی در اتومبیل های دنده ای محسوب می‌شود.

نبودن دیسک و صفحه کلاچ در خودرو باعث جا نرفتن دنده در خودرو می شود و به درستی در مرحله حرکت قرار نمی گیرد پس برای حرکت وجود این بخش در خودرو لازم است، حال برای اینکه با سیستم کلاچ و دیسک و صفحه خودرو بیشتر آشنا شویم و نحوه عملکرد آن را به صورت بهتری درک کنید، در این مقاله به بررسی کلی درباره دیسک و صفحه کلاچ می‌پردازیم، با این بخش از مقاله هرینگتون همراه باشید.

آشنایی با دیسک و صفحه هرینگتون

آشنایی با صفحه کلاچ ماشین

صفحه کلاچ از مهم ترین قسمت های سیستم دیسک و صفحه کلاچ است و وظیفه آن به وجود آوردن امکان حرکت برای سایر قسمت هاست، صفحه کلاچ به صورت دایروی بوده و هر دو طرف آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است که به دلیل وجود لنت هایی است که سطح صفحه را پوشانده است، صفحه کلاچ همواره در تماس با دیسک کلاچ است و با فشار دیسک با فلایویل نیز تماس پیدا می‌کند.

در درون صفحه کلاچ یک توپی هزار خاری وجود دارد که کاربرد اصلی آن درگیری با شفت ورودی جعبه دنده است و باعث می شود فلایویل صفحه کلاچ شفت را به گردش در آورد. این بخش بعد از مدتی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض خواهد داشت، از مهم ترین دلایلی که عمر مفید صفحه کلاچ را کم می‌‌کند می‌توان به نیم کلاچ های طولانی مدت، رانندگی پر فشار در سربالایی، رها کردن ناگهانی کلاچ، و حمل سرنشین با بار زیاد اشاره کرد.

مشاهده لنت هرینگتون

آشنایی با دیسک کلاچ

دیسک کلاچ چیست؟ دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودروست، این دیسک به صورت حلقوی بوده و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه ثابت شده است، این قطعه همچنین قابلیت حرکت طولی داشته و با فشرده سازی فنر کلاچ می‌تواند از صفحه کلاچ جدا شود.

وظیفه دیسک کلاچ خودرو که از سیستم های اصلی کلاچ گیری بوده انتقال نیرو می‌باشد. با استفاده از دنده می‌توان سرعت خودرو را افزایش داده و به چرخ دنده ها منتقل کرد.

 دیسک و صفحه هرینگتون
دیسک و صفحه هرینگتون

کیت کلاچ چیست و شامل چه قطعاتی میشود؟

کیت کلاچ چیست؟ به کنار هم قرار گیری دیسک، صفحه و بلبرینگ کیت کلاچ می‌ گویند، محصولات و قطعات فروشی دیسک و صفحه کلاچ معمولا با نام کیت کلاچ در بازار شناخته می‌شود، در واقع، درصد بالایی از دیسک و صفحه کلاچ ها به صورت کیت هستند و کیت اصطلاحا به قطعاتی گفته می‌شود که شامل چند قطعه دیگر در یک بسته بندی هستند.

در اصل باید به سوال کیت کلاچ شامل چیست؟ اینگونه پاسخ داد که این بسته بندی از چند بخش، از جمله صفحه کلاچ، دیسک، و بلبرینگ کلاچ تشکیل شده است است.

بررسی دقیق کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ

“وظیفه کلاچ چیست؟” پاسخ به این سوال را در بالا خدمتتان عرض کردیم و گفتیم که سیستم کلاچ وظیفه دارد تا ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع و مجددا متصل کند تا نیرو به چرخ ها منتقل شده و خودرو به حرکت درآید، حال در اینجا قطعاتی وجود دارند که با نام دیسک و صفحه کلاچ شناخته می‌شوند و در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

خرید لوازم یدکی هرینگتون

به طور کلی، وظیفه دیسک و صفحه کلاچ شامل موارد زیر است:

تعویض دنده
اتصال بین موتور و گیربکس جهت انتقال نیرو
قطع ارتباط موتور با گیربکس
خلاص کردن خودرو

سیستم کلی کلاچ نیز از قطعاتی و بخش های مختلف تشکیل شده که شامل موارد زیر هستند:

کاور کلاچ
فلایویل یا چرخ طیار
دیسک اصطکاک
صفحه فشار
فنر دیافراگمی یا خورشیدی
یاتاقان رها کننده
پدال کلاچ

اجزای دیگری از جمله دو شاخ آزاد کننده، عملگر پدال کلاچ، پوشش متصل به چرخ طیار، انگشتی و محور ورودی جعبه دنده نیز از دیگر قطعات سیستم کلاچ هستند که در درجه دوم قرار می‌گیرند

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ در چیست؟

تفاوت دیسک و صفحه کلاچ چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی شامل موارد متعددی می شود؛ به طور کلی، صفحه کلاچ قطعه گرد و فولادی شکلی است که لنت در وسط آن قرار می‌گیرد و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است.

در مقابل، دیسک کلاچ شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه در آن قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو است، دیسک کلاچ به ندرت دچار فرسودگی و خرابی می‌شود اما با توجه به وظیفه صفحه کلاچ و مصرفی بودن آن معمولا بعد از هر زمان مشخصی نیاز به تعویض دارد چرا که با اتمام لنت آن دیگر کارایی قبل را نخواهد داشت و باید به فکر تعویض لنت صفحه کلاچ باشید، پس بدیهی است خرابی صفحه کلاچ خیلی زودتر از خرابی دیسک آن اتفاق می افتد.

تماس تلفنی