نشانه‌های خرابی بلبرینگ

بلبرینگ هرینگتون

نشانه‌های خرابی بلبرینگ

نشانه‌های خرابی بلبرینگ

از جمله اولین نشانه‌های خرابی بلبرینگ می‌توان به بروز سر و صدا در هنگام پیچیدن، سربالایی و سرپایینی درون چرخ‌ها اشاره کرد. در صورت بدتر شدن اوضاع، حرکت چرخ‌ها ناموزون، لق زدن و با تکان‌های شدید همراه خواهد شد؛ اما خرابی بلبرینگ تنها محدود به این اتفاقات نیست. قفل کردن ناگهانی چرخ‌ها یکی از نشانه‌های شایع اختلال در کارکرد بلبرینگ است. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای یک خودرو با بلبرینگ خراب رخ دهد، کنده شدن و از جا درآمدن چرخ خودرو است.
کارشناسان حرفه‌ای می‌دانند که بروز نشانه‌ها روی چرخ خودرو، دلیلی بر بدتر شدن اوضاع است. درواقع حرفه‌ای‌ها می‌توانند قبل از اتفاقاتی که پیش‌تر توضیح دادیم، خرابی بلبرینگ را تشخیص بدهند. اولین نشانه‌ای که البته تنها رانندگان دقیق می‌توانند آن را حس کنند، لرزش نامتعارف فرمان در مسیرهای مستقیم است. این لرزش ملایم و آهنگی نامنظم دارد. به همین دلیل است که کشف آن معمولاً کار آسانی نیست.

نشانه دیگر شنیدن صدایی خاص است که برای گوش افراد عادی چندان قابل اهمیت نیست. این صدا اولین نشانه از خرابی بلبرینگ به حساب می‌آید. چیزی شبیه سابیدن شدن و چرخیدن دو سطح فلزی به یکدیگر.

خرید لوازم یدکی هرینگتون

تبعات ناشی از خرابی بلبرینگ

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، خرابی بلبرینگ می‌تواند سطوح مختلفی از اثرات جانبی را در پی داشته باشد. از سر و صدای آزاردهنده تا جدا شدن چرخ از محور اتصالی خود. با این حال یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که بعد از خرابی این قطعه رخ می‌دهد، پدیده لاستیک‌سایی است. به این صورت که بخشی از لاستیک خودرو به دلیل نامتوازن بودن چرخش، بیشتر درگیر می‌شود و به مرور میزان اصطکاک آن افزایش پیدا می‌کند. این روند در ادامه منجر به سابیدن شدن نامنظم بخشی از سطح لاستیک می‌شود.
در یک اتفاق نادر، خرابی بلبرینگ می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک نیز شود. البته این اتفاق در این مورد ارتباطی به لاستیک‌سایی ندارد. درواقع حرارت بالایی که بلبرینگ خراب ایجاد می‌کند، به سطح لاستیک منتقل می‌شود و در فصول گرم باعث تشدید گرما می‌شود که این امر لاستیک را در معرض خطر ترکیدن قرار می‌دهد.

آشنایی با بلبرینگ هرینگتون

اجزای سازنده بلبرینگ چیست؟

هر بلبرینگ از قسمت‌هایی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و مطابق با آن وظیفه‌ای را بر عهده دارند. این اجزا عبارت‌اند از:

قفسه
ساچمه
کاسه نمد
رینگ (کنس) داخلی و خارجی

1) قفسه بلبرینگ

قفسه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بلبرینگ است که ساچمه را در بر گرفته است. جلوگیری از تماس ساچمه‌ها با یکدیگر و هدایت حرکت آن‌ها، بر عهده قفسه است. قفسه‌ها به سه صورت جامد، پلیمری و پرس شده وجود دارند. جنس قفسه جامد که از طریق ماشین کاری ساخته می‌شود از برنج و فولاد است. همچنین قفسه پلیمری از پلاستیک جامد و با استفاده از قالب تزریق ساخته می‌شود. در نهایت قفسه پرس شده از ورق‌های فولادی و برنجی تولید می‌شوند. انتخاب این عضو می‌تواند نقش اساسی در روند کاری بلبرینگ داشته باشد. به همین جهت توجه به سرعت چرخش آن، محدوده دما، محدودیت صدا و محدوده گشتاور راه‌اندازی و اجرای آن باید در نظر گرفته شود.

آشنایی با دیسک و صفحه هرینگتون

2) ساچمه

ساچمه‌ها یا همان عناصر غلتان، در انواع مختلف گرد، سوزنی، استوانه ای، مخروطی و بشکه ای وجود دارند. ساچمه‌ها بر اساس شکل ظاهری می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. جنس تمامی آن‌ها اغلب از آلیاژ فولادی کروم با میزان خلوص بالا، سرامیک و پلاستیک است. ساچمه گرد از جمله کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع ساچمه است. این قطعه در برابر نیروی وارد آمده به بلبرینگ مقاومت بالایی داشته و از آن در برابر آسیب محافظت می‌کند. انواع دیگر ساچمه‌ها مانند مخروطی به منظور تحمل نیروهای اضافه در جهت‌های شعاعی و محوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این ساچمه‌های استوانه ای نیز قدرت تحمل زیادی از خود نشان می‌دهند. فاصله موجود بین ساچمه‌های استوانه ای موجب فرسایش زودهنگام آن‌ها می‌شود. بر خلاف آن‌ها ساچمه‌های بشکه ای به دلیل وجود فاصله کافی هرگز با یکدیگر برخورد نداشته و دچار ساییدگی نمی‌شوند. علاوه بر این موارد ساچمه سوزنی در ابعاد کوچک‌تر با هدف استفاده در بلبرینگ‌های کوچک تولید و وارد بازار می‌شود.

بلبرینگ هرینگتون
بلبرینگ هرینگتون

3) رینگ (کنس) داخلی و خارجی

اصلی‌ترین قسمت تشکیل‌دهنده بلبرینگ‌ها، کنس داخلی و خارجی است. جنس این دو بخش معمولا از نوع فولاد آلیاژی با خلوص بالا است که با هدف نگه‌داری از ساچمه‌های در حال حرکت در بلبرینگ قرار داده می‌شوند. در برخی موارد مانند استفاده از بلبرینگ در صنعت خودروسازی، کنس داخلی و خارجی به دلیل مهم بودن میزان وزن، از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند؛ اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که میزان مقاومت این نوع در برابر حرارت کمتر از نوع فولادی است.

4) کاسه نمد

کاسه نمد به منظور جلوگیری از نشتی و وارد شدن مواد اضافه از جمله روغن هیدرولیک درون کیج‌ها و بین رول‌ها در فاصله میانی رینگ و کیج قرار داده می‌شود. کاسه نمدها به منظور داشتن عملکرد مناسب دارای خاصیت ارتجاعی هستند؛ به همین دلیل جنس آن‌ها از ماده الاستومر (نوعی پلیمر) است. این قطعات در دو نوع تماسی ( به منظور تماس با کنس داخلی) و غیر تماسی که هیچ تماسی با حلقه داخلی ندارد، تولید می‌شوند. میزان درجه حرارت موجود در حین کار تعیین‌کننده طول عمر کاسه نمد استفاده‌شده در بلبرینگ خواهد بود.

مشاهده لنت هرینگتون

راه‌های جلوگیری از خرابی بلبرینگ

ترس به خودتان راه ندهید. بلبرینگ‌ها به سادگی خراب نمی‌شوند. درواقع در صورت استفاده غلط و عدم رسیدگی می‌توانند برای راننده مشکلاتی را ایجاد کنند. با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند با اجرای روش‌های زیر می‌توانند عمر طولانی را برای بلبرینگ خودروی خود به ارمغان بیاورید.
هیچ‌گاه با سرعت بالا از روی دست‌اندازها عبور نکنید. این رفتار فشار ناگهانی را به حلقه بلبرینگ وارد می‌کند که کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هیچ‌گاه روی دست‌اندازها ترمز شدید نگیرید. توقف چرخ در حالی که ناگهان سطح ارتفاع چرخ تغییر می‌کند نیز می‌تواند عمر این قطع را شدیداً کاهش دهد.

به صورت میانگین هر 7000 کیلومتر بلبرینگ‌ها را چک کنید تا از سلامت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید. این کار را توسط کارشناسان مجرب و در مراکز مجاز انجام دهید.

تماس تلفنی